HotStart.dk - Internet portal og startside for dig der har Internet.
  Kilk og stem! - hotstart.dk      

.
Brugernavn: Password:    
  Forum start | Opret ny bruger | Søg | Hjælp

Del dig forum

Forum, debat og snak på HotStart.dk > Fritid > Dyr > Aflivning af hunde  Hurtig navigation

Du kan ikke poste nye emner i dette forum Du kan ikke besvare emner i dette forum Printervenlig version
[ << Forrige tråd | Næste tråd >> | Vis nyeste indlæg først ]

Emi
Praktikant

Tilmeldings dato Okt 2006
Antal indlæg : 9

Sendt 18-10-2006 14:18 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
Hos mine forældre har vi haft hund, siden jeg var 12 år gammel. Som yngre var jeg rædselsslagen for hunde. Siden jeg var 12 har jeg ELSKET dem! Idag bor jeg ude, er 32 år gammel og har selv en vidunderlig perserkat. Jeg bor et godt stykke vej fra mine forældre, og af og til er jeg hjemme og besøge dem. Ligesom til hunden er jeg tæt knyttet til mine forældre.

Deres dejlige, skønne og meget kærlige Kleiner Münsterländer er en fantastisk hund på 7 hundeår!Smiler På det sidste er hun begyndt at gå lidt akavet med sit forparti, hårene er begyndt at falde af hende og hun er i det hele taget træt - og ked af det oftere. Det gør mig ked af det - men hvad der gjorde mig endnu mere ked af det for nylig, var at min far sagde til mig, at han ville have den dejlige hund aflivet, såfremt den bliver alvorligt syg! Det gik selvsagt lige i hjertet på mig!

Desværre er det et emne, vi højst sandsynligt aldrig bliver enige om. Og samtidig vil jeg gerne kunne forstå ham og respektere hans syn på dette emne. Det falder mig dog svært.

Til foråret vil mine forældre have endnu en hund, og jeg sagde til min far idag, at jeg ikke ville have at hverken jeg selv eller mine børn skulle knyttes til den, fordi det simpelthen vil smerte for meget, såfremt han højst sandsynligt, vil have den samme holdning til dens udgang her fra livet, såfremt den bliver syg.
Tilbage til toppen

Muskimormor
Power HotStarter med udmærkelse

Tilmeldings dato Jun 2004
Antal indlæg : 2107

Sendt 18-10-2006 19:02 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator

Naturligvis skal en hund der er syg og lider, aflives. Alt andet vil være egoisme og intet andet. Det er jo ikke for dyrets skyld at du lader den være - vel?

Jeg har prøvet det ja. Da vi fik aflivet vores hund for ca. 3 år siden var det fordi han havde fået kræft i maven. Dyrlægen prøvede ALT muligt for at finde ud af hvorfor den stakkel kastede op hele tiden. De sidste uger tabte han 1 kg om dagen! det er da ikke et liv, han havde ingen glans i øjnene og han led helt tydeligt. Da beslutningen var taget og vi skulle tage afsked, vidste han det bare. Han var rolig og glad og gik frem og tilbage mellem min datter og mig og gav pote og brummede til os. Han sagde farvel. Det var hårdt men smukt og godt og dyrlægen var fabelagtig.

Prøv at klikke ind på denne side, den kan være til trøst for dig og mange andre: http://www.petloss.com/rbdanish.htm

Venlig hilsen Muski

Tilbage til toppen

jp

Tilmeldings dato Feb 2006
Antal indlæg : 866

Sendt 18-10-2006 19:25 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
jamen døden er jo en del af vores liv. os selv og vores kære dyr,
man må ikke forhindre nogle i ikke få dyr, for så lære man ikke det som er det vigtigste varmen og kærligheden mellem et dyr og des mennesker, man nægter da ikke at ha en familie af samme årsag .
jeg tror hvis man ikke knytter sig til dyr og mennesker så bliver man et koldt egoistisk menneske, der spære vejen for sig selv og andre, ved at ha lidt glæde, vigtig vi lære.
jeg har både mistet hunde og katte, samt nogle fugle, det gør ondt hvergang,var ved at miste min søn for ikke lang tid siden, man for afmagt sorg og føler man aldrig vil kommer over den sorg at miste, da jeg mistede min sidste hund gik der 3 år, for jeg begyndte at holde op med at græde ved tanken om den og den glæde vi havde da den levede, nogle siger man kan ikke sammenligne dyr og mennesker, måske ikke, men uanset, så er det en kæmpesorg at miste, hvis man elsker.
en anden ting er hvis en hund bliver syg, og dyrlægerne råder en til at sige slut, så skal man lytte, for tit er det for ens egen skyld at lade hun leve, men det er grusomt at gøre det, for den fortæller ikke dig dens smerter, og det er slemt nok, min hund havde kræft 3 steder, og ville aldrig blive rask, jeg måtte gå den tunge vej, for vi kunne ha den i par år måske, men for hvems skyld, ikke hunden ,for hvad skulle den ikke igemmen af operationer og des,ligende og smerter, 1 kræftsygdom havde jeg nok gået længere men 3 steder samt, hofteproblemer, nej den fik fred.

thumbsup

Tilbage til toppen

ussi
Wannabe debattør

Tilmeldings dato Aug 2006
Antal indlæg : 20

Sendt 18-10-2006 19:31 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
shakehead HEJ  

EN HUND MÅ IKKE LIDE,DU MÅ IKKE TÆNKE PÅ DIG SELV.
JEG TROR DET ER MEGET SVÆRT AT SKULLE AFLIVE SIN HUND
JEG HAR EN GRAVHUND PÅ 14 ÅR SOM OGSÅ EN DAG VIL DET VÆRE SLUT JEG VED GODT AT DEN HUND KUN ER 7 ÅR MEN DEN HAR DET JO IKKE GODT
HVORFOR SPØRG HAN IKKE EN DYRLÆGE HVAD DET BEDSTE VIL VÆRE FOR DEN
DET ER MÅSKE IKKE RIGTID AT BØRNEBØRN IKKE MÅ SE DEN ANDEN HUND SOM DE SKAL HAR

JEG ØNSKER AT DET HELE VIL BLIVE GODT ALT GODT I FREMTIDEN
KÆRLIG HILSEN FRA AABENRAA
Tilbage til toppen

Emi
Praktikant

Sendt 18-10-2006 20:09 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
Hejsa debattørere..

TAK for jeres svar! Jeg har kunnet bruge dem alle 3 til at reflektere over det hele idag. I løbet af dagen er jeg kommet frem til mig, at det er vigtigt for mig, at den skønne hund bliver undersøgt af en dyrlæge (det har jeg nu ment hele tiden.. men fik det ikke med i det første indlæg). Dernæst må vi tage stilling til, hvad der skal gøres. Desuden har min far udvidet sit svar med, at han ikke ville aflive hende som det første. Men at den nødvendige behandling selvfølgelig var vigtig, før man tager stilling til en evt. aflivning. Det kan jeg også være enig i et langt stykke hen ad vejen.

Jeg har stadig svært ved at acceptere at man afliver nogle væsener i universet - og ikke lader naturen gå sin gang.

Kh Emi
Tilbage til toppen

ussi
Wannabe debattør

Sendt 18-10-2006 20:22 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
wave HEJ EMI
LAD NATUREN GÅ SIN GANG HVAD MENER DU MED DET
HILSEN FRA AABENRAAwave

yvonne

Tilbage til toppen

Emi
Praktikant

Sendt 18-10-2006 20:32 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
Hej Yvonne,

måske er det ikke meningen, at vi altid skal spille magtindehavere ved feks. at aflive væsner? Måske er det meningen, at dyr skal dø, når de er klar til at dø, når deres krop siger, den vil.. Ligesom mennesker.

Kh Emi
Tilbage til toppen

jp

Tilmeldings dato Feb 2006
Antal indlæg : 866

Sendt 18-10-2006 20:49 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
svært spørgsmål svært svar.
magthavere er man hvis man tager et andet liv.
magthavere er man hvis man lader et andet liv lide.
så kommer vi til for og imod.
jeg syntes det er ok at aflive et dyr hvis den skal pines ved efterfølgende operatiner osv.
den har så mange smerter, og den ikke vil få et godt liv fremover, så syntes jeg det ville være mere humant at lade den få fred.
det samme gælder for et menneske der ligger og har smerter i sådan en grad,at det er en pine,samt dette menneske aldrig nogensinde vil få et værdigt liv,på sådan en måde den person ikke kan klare det, dermed vil jeg så sige at det er op til den enkelte og de læger der behandler den person, der skal ta stilling til det, i samråd med familien, det er svært,men syntes muligheden skal være der.
så kan man mene andet, men sådan mener jeg det eftersom jeg har haft så meget sygdom og dødsfald i familien, at af og til så føler jeg en næstekærlighed til et andet menneske, at jeg ønsker det for fred for det helvede det lever under, undskyld udtrykket.

thumbsup

Tilbage til toppen

ussi
Wannabe debattør

Sendt 18-10-2006 20:54 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator

Tunge HEJ IGEN

JEG VIL GI DIG RET DU ER EN MEGET FORNUFTIG ØNSKER DIG ALT GODT

HILSEN FRA AABENRAA

yvonne

Tilbage til toppen

Svane
Aktiv debattør / Moderator

Tilmeldings dato Jan 2006
Antal indlæg : 2317

Sendt 18-10-2006 21:24 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
Emi said...
Jeg har stadig svært ved at acceptere at man afliver nogle væsener i universet - og ikke lader naturen gå sin gang.

Kh Emi
Nu skal du lige tænke på at det jo er vores skyld fra starten af at tamhunde findes... og en god del af deres livsstilssygdomme er også vores skyld... (både som følge af levevis og for intensiv avl)... og siden det er vores skyld, må vi også tage konsekvensen. Det er hårdt at sige farvel til en hund (eller en hvilken som helst anden) man har kendt længe og haft det godt sammen med, men en uundgåelig del af livet er døden.

Jeg synes under alle omstændigheder det er en fejl at forhindre sig sel vi at knytte sig til f.eks. en ny hund, udelukkende af frygt for at den en dag dør. Der er jo ingen der lever evigt...

Red liv - Giv blod - knoglemarv - organer
"In a world gone mad, only a lunatic is truly insane"

Hail to the Invisible Pink Unicorn. Blessed be Her holy hooves.

Tilbage til toppen

Emi
Praktikant

Sendt 19-10-2006 08:50 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
Hej Svarne,

Det er i orden, du mener det. Jeg mener det ikke.. Smiler

Hav en skøn dag.

Hilsen Emi
Tilbage til toppen

Emi
Praktikant

Sendt 19-10-2006 08:52 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator

Hej Yvonne,

tak skal du have!

Tak for dine indlæg og gode spørgsmål.

Hav en dejlig dag.

KH Emi

Tilbage til toppen

Svane
Aktiv debattør / Moderator

Tilmeldings dato Jan 2006
Antal indlæg : 2317

Sendt 19-10-2006 10:21 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
Emi said...
Hej Svarne,

Det er i orden, du mener det. Jeg mener det ikke.. Smiler

Hav en skøn dag.

Hilsen Emi
Ja selvfølgelig er det i orden Tunge Er godt klar over du er uenig, men det er også fint nok. Lidt kedeligt forum hvis alle var enige.

wave 

Red liv - Giv blod - knoglemarv - organer
"In a world gone mad, only a lunatic is truly insane"

Hail to the Invisible Pink Unicorn. Blessed be Her holy hooves.

Tilbage til toppen

Muskimormor

Tilmeldings dato Jun 2004
Antal indlæg : 2107

Sendt 19-10-2006 15:40 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator

hej Emi. Har du været inde på det link jeg foreslog?

Der er faktisk også mange mennesker der burde få lov at sove ind i stedet for at ligge og lide. Spørgsmålet om dødshjælp er meget stort og meget etisk - heldigvis kan vi med sindsro hjælpe vores kære dyr til en human afsked. Hvis dyr kunne fortælle om hvor og hvor meget det gør ondt ville du nok ikke være i tvivl. Man må lade dyrlægen afgøre det, da han/hun dels har stor erfaring og dels ikke har følelser i klemme. Den man elsker vil man jo beskytte mod store smerter, ikk?

Venlig hilsen Muski

Tilbage til toppen

Pinkyshoes_Glad
Debattør af 2. grad

Tilmeldings dato Nov 2007
Antal indlæg : 103

Sendt 26-11-2007 12:19 (GMT +1)    Citer dette indlægMeld dette indlæg til administrator
Kære Emi!

Jeg forstår godt at det er svært for dig at skulle tage en svær beslutning, men så er det jo godt, at din far har så meget hjerte og mandsmod, at han kan tage den tunge beslutning.

Vi er til enhver tid "magtindehavere" - både når vi tager en beslutning som angår andre levende væsener og når vi undlader at tage den.

At undlade at hjælpe en døende hund og befri den fra sine lidelser kaldes EGOISME. Eller måske rører denne beslutning ved din angst for din egen død?

Min hund, som nu er 7 1/2 år gammel har været meget syg to gange indenfor det sidste år. Hun har en hjerteklapsygdom og fik underlivsbetændelse sidste år i december. Hjertesygdommen gjorde det til en farlig sag at bedøve og operere, men hun overlevede heldigvis. På daværende tidpunkt var jeg parat til at give hende fred og ikke lade hende lide, ligesom jeg var det her i sommer, da hun fik en alvorlig virus på lungerne, som gjorde at hun ikke kunne få vejret. At se angsten i hundens øjne, opleve kvælende hosteanfald som overmandede hende hver gang hun rejste sig, var ikke til at bære.
Dyrlægen hjalp os og hun kom sig også her efter.

Næste step bliver når hjertesygdommen gør at hun udvikler for stort hjerte. Det finder vi ud af, når hun begynder at hoste. Med den hjertemedicin hun får hver dag kan vi håbe, at det varer længe endnu.
Der er INGEN tvivl om, at når tid er - og det er den, når hun ikke længere har en rimelig livskvalitet - ja, så er jeg ikke i tvivl om, at jeg vil sige hende tak for mange lykkelige år og glade stunder - et venskab og en kærlighed, som er uden svig - og gøre en ende på hendes lidelser.

Og det er kærlighed til hunden, der byder mig at hjælpe, fordi jeg har muligheden herfor....

Og så går jeg absolut også ind for aktiv dødshjælp til mennesker, der beder om den!
Tilbage til toppen

Du kan ikke poste nye emner i dette forum Du kan ikke besvare emner i dette forum Printervenlig version